|
|
|
Kyrkomötet
Kyrkolivsutskottets betänkande
2006:3
|
|
|
Svenska kyrkans tillgänglighet dygnet runt
|
|
Sammanfattning
Utskottet behandlar i detta betänkande motion 2006:7 som handlar om att öka Svenska kyrkans tillgänglighet, främst via telefon. Utskottet anser att tillgänglighet är en viktig fråga för Svenska kyrkan, men föreslår avslag på motionen då ett arbete inom området redan pågår på kyrkokansliet.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:7.
Redogörelse för ärendet
Motionen
Motion 2006:7 av Anna Karin Hammar och Bo Lennart Anbäcken, Svenska kyrkans tillgänglighet dygnet runt
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till 2007 års kyrkomöte utarbeta en analys av Svenska kyrkans tillgänglighet och förslag på modeller för Svenska kyrkans tillgänglighet dygnet runt.
Utskottet
Bakgrund
Under våren 2006 har kyrkokansliets informationsavdelning påbörjat en förstudie om tillgänglighet och bemötande via telefon. Förstudien ska pågå fram till den 31 mars 2007 och är en del av arbetet med att implementera kommunikationsplattformen och dess kärnvärden närvaro, öppenhet och hopp.
Flera stift har tidigare uttryckt önskemål om att kyrkokansliet ska medverka till en översyn av telefonifunktionen. Det finns en utbredd uppfattning bland medarbetare inom Svenska kyrkan att Svenska kyrkan som helhet kan öka sin tillgänglighet via telefon, och att det finns stora ekonomiska och praktiska vinster att göra med en samordning.
Ur förstudiens direktiv:
För de stift som väljer att medverka, ska förstudien förse ledningsfunktioner på olika nivåer med underlag för att kunna
– öka tillgängligheten på telefon
– öka funktionaliteten
– öka användningen av den centrala resursen Informationsservice
– minska kostnaderna genom samordning, utbildning och centralt slutna avtal.
Förstudien ska bland annat resultera i en undersökning av tillgänglighet och svarsfunktion samt en kartläggning av kostnader och teknik vad gäller telefonilösningar i församlingar, samfälligheter och stift. Upphandling av lösningar ska inte göras inom ramen för förstudien.
I augusti i år hade följande stift beslutat att delta i förstudien: Luleå, Västerås, Strängnäs, Uppsala, Karlstad, Stockholm, Visby, Linköping och Lund.
Frågan om ett gemensamt, enkelt telefonnummer till Svenska kyrkan har diskuterats i flera stift. Vidare diskussion om detta är en önskvärd och möjlig lösning kommer att behandlas i förstudien. Förstudien syftar också till att kartlägga dagens tillgänglighet och vilken tillgänglighet som kan vara rimlig i framtiden.
Svenska kyrkans informationsservice
I samband med kyrkokansliets omorganisation 1997 inrättades en ny funktion, Svenska kyrkans informationsservice, som fick telefonnummer 018-16 96 00. Dit kan både enheter inom Svenska kyrkan och en bred allmänhet vända sig med frågor och beställningar. Under ett år hanterar Informationsservice 30 000–35 000 ärenden. Av dessa kommer 57 procent in per telefon, 34 procent per e-post och 9 procent via fax och brev. Numera är öppettiderna på vardagar kl 9–12 och 13–15. Öppettiderna förlängdes vid t.ex. tsunamikatastrofen och i samband med kyrkovalet.
Svenska kyrkan på internet
Sedan början av 2000-talet finns en funktion på www.svenskakyrkan.se som kallas Fråga om tro och liv. Här kan man ställa en fråga och sedan få svar. Varje dag kommer i genomsnitt fem frågor in. Alla som ställer frågor får svar och i snitt en fråga per dag besvaras publikt. Anledningen till att övriga inte läggs ut kan vara att de antingen förekommit tidigare eller att de är allt för personliga. Många gånger får frågeställarna i stället hjälp med att kontakta sin församling. Även på andra webbplatser, t.ex. Bibelsajten, kan man dygnet runt ställa frågor och sedan få svar.
Det finns också ett stort antal kyrkliga företrädare närvarande i olika internetcommunities, varav Lunarstorm är den mest kända. Den nationella nivån söker just nu former för att vara stöd för dessa och har bland annat genomfört ett miniseminarium om att vara kyrka på nätet.
Frågan om själavård på nätet bearbetas också i den stora översyn av Svenska kyrkans webbverksamhet som nu pågår på nationell nivå. Sannolikt kommer nya lösningar att vara i drift under 2007. Översynen innebär att svenskakyrkan.se blir en samlad webbplats för Svenska kyrkan, där den som söker ska kunna hitta allt från det som är gemensamt till det som är lokalt. Möjligheterna för interaktivitet kommer också att utvecklas.
En utökad tillgänglighet till Svenska kyrkan på Internet innebär att flera svåra överväganden måste göras på områden som resurser för tillgänglighet, till tystnadsplikt, sekretess och liknande.
Kyrkomötets tidigare behandling av frågor rörande tillgänglighet
År 2004 behandlades motion 2004:39 Ökad tillgänglighet där flera exempel på den ökade tillgänglighet som efterfrågas nämns, bl.a. att tillgängligheten ska öka för den som har något funktionshinder och att gudstjänster ska spridas via Internet. Utskottet understryker i sitt betänkande (Kl 2004:8) tanken på att Svenska kyrkan som en öppen folkkyrka förutsätter tillgänglighet och närhet till människorna och konstaterar att den nationella nivån redan arbetar med att t.ex. öka den elektroniska tillgängligheten.
Samtidigt konstaterar utskottet att samhällets myndigheter ofta har en långt större tillgänglighet genom olika typer av joursystem och vidarekoppling än vad Svenska kyrkans församlingar kan erbjuda genom sina anställda. Utskottet ser tillgängligheten som ett förhållningssätt och vill framhålla vikten av att kyrkan finns tillgänglig med sina anställda för människor som i livets olika skeden har behov av att ringa och få kontakt med någon i församlingen.
Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag att med anledning av motion 2004:39 ge Kyrkostyrelsen till känna att även tillgänglighetsaspekten bör finnas med i den nationella nivåns inriktningsmål.
Överväganden
Utskottet delar motionärernas uppfattning om att tillgänglighet är en viktig fråga för Svenska kyrkan, och ser positivt på att tillgänglighet nu finns med som ett av inriktningsmålen i Kyrkostyrelsens mål- och rambudgetskrivelse till årets kyrkomöte. Utskottet ser också positivt på det arbete som redan pågår på kyrkokansliet inom området telefoni och tillgänglighet.
Utskottet konstaterar att Svenska kyrkan behöver förbättra sin tillgänglighet. Det är alltför vanligt att människor som ringer en församling för att boka ett dop eller en vigsel möts av en telefonsvarare eller inget svar alls. Vill man komma i kontakt med någon utanför telefontiderna kan det vara svårt, medan t.ex. begravningsbyråerna svarar i telefon dygnet runt. Vid sådana tillfällen tar en annan aktör över Svenska kyrkans roll, vilket utskottet anser olyckligt.
Det råder ingen tvekan om att Svenska kyrkan genom www.svenskakyrkan.se är tillgänglig dygnet runt. Tjänsterna på nätet kan givetvis utvecklas ytterligare. Dock möjliggör inte nätet det personliga samtal som människor kan behöva även kvälls- och nattetid. För många kan det kännas väl dramatiskt att slå nummer 112 till jourhavande präst när man vill ställa en fråga om kyrkans arbete eller behöver någon att prata med. Därför anser utskottet att det är viktigt att människor kan nå Svenska kyrkan dygnet runt via ett vanligt telefonnummer.
Utskottet konstaterar vidare att problemet med församlingar som har korta telefontider inte är en fråga för den nationella nivån, utan måste lösas lokalt. Däremot skulle det kunna vara en uppgift för den nationella nivån att se till att det finns ett gemensamt telefonnummer för Svenska kyrkan där någon alltid svarar då det är viktigt att den som ringer får en personlig kontakt. Ett sådant bemötande skulle också visa på Svenska kyrkans vilja att erbjuda närvaro, öppenhet och hopp.
Svenska kyrkans tillgänglighet kan öka på en rad olika sätt. Utskottet ser fram mot den ovan nämnda förstudien och kyrkokansliets fortsatta arbete på området och föreslår därför att Kyrkomötet avslår motionen.
Uppsala den 28 september 2006
På Kyrkolivsutskottets vägnar
Vanja Björsson
Närvarande: Vanja Björsson, ordförande, Mary Österström, Birgitta Lindén, Rolf Forslin, Johan Lothigius, Hans Ulfvebrand, Åsa Ek, Ann-Sofie Persson, Olof Kjellström, Elisabet Nilsson, Lena Petersson, Roland Johansson, Michael Martinson, Kerstin Zetterberg och Terence Hongslo.
Biskop Ragnar Persenius har deltagit i utskottets överläggningar.
|